پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182634
مشکل نقدينگي حل نشود، وضعيت بازار سرمايه تغيير نمي‌کند
تاریخ انتشار : 1394/05/29 12:11:30
نمایش : 1074
فضل الله معظمي معتقد است که تا زماني که سياست‌هاي اقتصادي شفافي در رابطه با حل موضوع کمبود نقدينگي وجود نداشته باشد، خيلي مشکل است که بازار سرمايه بتواند حرکت جدي داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فضل‌الله معظمي در گفت‌وگو با « افکارخبر » درباره وضعيت بورس و ادامه روند نزولي شاخص اظهار داشت: در بازار اتفاقي که افتاده، اين است که کمبود نقدينگي و مشکل در اين زمينه همچنان وجود دارد.

وي افزود: کمبود نقدينگي به شدت وجود ندارد و در اين شرايط، خودبه‌خود واحدهاي توليدي با کمبود نقدينگي دست و پنجه نرم مي‌کنند و اين موضوع، هزينه پول را به شدت بالا مي‌برد.

عضو هيات مديره بانک کارآفرين و کارشناس اقتصادي تصريح کرد: کمبود نقدينگي با خود رکود مي‌آورد و عامل رکود نتيجه کمبود نقدينگي است، بنابراين تا زماني که رکود و کمبود نقدينگي وجود دارد، آن‌چنان تغييري در مشکلات ايجاد نخواهد شد.

معظمي عنوان کرد: من فکر مي‌کنم تا زماني که سياست‌هاي اقتصادي شفافي در رابطه با حل موضوع کمبود نقدينگي وجود نداشته باشد، به نظر من خيلي مشکل است که بازار بتواند حرکت جدي داشته باشد.

وي متذکر شد: به طور معمول وقتي اين اتفاق مي‌افتد، در همه جاي دنيا شرايط را آزاد مي‌کنند. ما براي اين‌که در ايران شرايط را آزاد کنيم، دو ابزار در حال حاضر بيشتر وجود ندارد؛ يکي کاهش سپرده قانوني نزد بانک مرکزي است که حداقل يک مقداري بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي را کاهش مي‌دهد و فشار آن‌جا را مي‌گيرد.

اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۳ درصد سپرده‌ها اندوخته قانوني نزد بانک مرکزي است؛ اين در حالي است که آنچه که قانون تعيين کرده، ۱۰ درصد است. بنابراين اين ۳ درصد مي‌تواند بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي در سيستم آزاد کند که حداقل بدهي‌ها را کم کند.

معظمي افزود: از طرفي، الان بانک‌ها مطالبات بسياري از دولت دارند و بانک‌ها مطلب زيادي از دولت طلبکار هستند، چون اين طلب‌ها سررسيد شده است.
وي متذکر شد: يکي از مشکلات بانک‌ها، حجم سنگين مطالبات است؛ به خصوص بانک‌هايي که به دولت وابستگي زياد دارد.

عضو هيات مديره بانک کارآفرين تصريح کرد: به نظر من اين موضوع بايد با يک کار کارشناسي از دولت به بانک مرکزي منتقل شود و بانک مرکزي بايد مديريت شده ورود کند و روي اين قضيه عمل کند.

معظمي خاطرنشان کرد: تنها ابزاري هم بانک مرکزي دارد؛ يکي سپرده قانوني نزد بانک مرکزي است و ديگري، مشوق‌هاي لازم براي اين است که اين جابه‌جايي انجام شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html